/ MAT/RECEPT / VARDAG /

A new, healthy life

Hej, bloggisen! Jag och min familj har sedan i början av Januari börjat käka mycket nyttigare än vanligt. Vi har satt upp lite regler att bland annat skippa så mycket kolhydrater och socker som möjligt (vitt bröd, potatis, mjöl osv). Under helgerna får vi dock äta vad vi vill när det gäller socker, vilket jag tycker är najs då jag äääälskar choklad haha!

Eftersom det bara är jag som är vegetarian/pescetarian i familjen så får vi ibland köra på olika maträtter, men oftast blir det veggomat för hela familjen. På bilden ovan har vi ett vegetariskt recept som jag och syrran fixade ihop idag. Passar både för lunch och middag! Det vi har i är bönpasta från Risenta, som är så mycket nyttigare än vanlig spaghetti. Eftersom denna pastan är gjord på soyabönor får vi i oss mycket protein och fiber, dessutom en hel del vitaminer och mineraler. Hur najs? Sen har vi stekt lite mandlar, champinjoner och lagt i lite tomater, spenat, avokado och pressat i lite vitlök. Sedan hällde vi över lite vinäger och salt o sedan är maträtten klar! Suuuupergott och dessutom nyttigare än vanligtvis.

/ VARDAG /

2016 favorites

Hej allihopa! 2017 is here och jag får som vanligt tillbaka min motivation till att blogga när det är nytt år (som inte alltid håller så länge haha). Men jag har alltid älskat att skriva av mig så det finns en chans att det kan gå bra för bloggandet det här året!

Jag slutade ju att skriva i april så tänkte skriva mina topp 4 moments under 2016. Lite för att ni ska få en life update hur mitt år har varit (var beredda på att detta kommer bli ett lååååångt inlägg). Let's go:

Mitt första favoritmoment börjar den 8e juni då studenten stod på schemat. Som jag längtat till denna dag. Ingen stress, ingen ångest utan bara lycka. Har trivts jättebra i min skola med både lärare och classmates, men mot slutet blev jag så skoltrött att jag räknade varenda liten minut tills skolan var slut.

Det var vid champangnefrukosten med klassen vid 08 tiden på morgonen som fick en att inse att detta var de sista timmarna vi i SAM13 hade tillsammans. Jag fick äran att bli ''klassens kräsna'' vilket nog inte riktigt är en ära att ta åt, haha. Men det stämde dock bra in på mig men har till försvars att det aldrig har skadat någon att vara lite kräsen ibland. ;-) Efter frukosten var uppäten, tog vi bussen till stan och promenerade sen till skolan med sång och dricka i handen! På skolan blev det en sista lunch tillsammans med lärare och elever, rektorn höll tal och sen blev det bara några minuter kvar tills vi skulle springa ut för sista gången ur den skolan. Att stå där och vänta några sekunder innan låten skulle spela var det sjukaste jag varit med om. Alla blandade känslor, adrenalinet, pulsen. ALLT. Att dessutom springa ut och se alla vara så glada, dansa och sjunga var så himla underbart. Efter utspringet blev det flakdags och detta var definitivt det bästa under hela dagen. SÅ kul att bara dansa och sjunga med sina klasskompisar och se människorna på gatorna jubla åt en. När flaket hade åkt tillbaka så väntade vår bil som skulle ta oss till vår lokal där alla våra gäster väntade på oss. Jag är så himla glad att jag och syrran dessutom valde att gå på samma gymnasie så vi fick dela på denna dag tillsammans (och tillsammans med pappa som fyllde år haha). När firandet med släkten och familj var över så blev det utgång för oss. Vi träffade de flesta i klassen på Etage och hade så kul. Såååå himla nöjd med den dagen. Kan knappt fatta att jag har tagit studenten?? Känns knappt som att jag har gått på gymnasiet haha!

Mitt andra favoritmoment får bli studentresan till Parga i Grekland. Första gången jag reste med bara kompisar och det var så kul. Många åker med sina klasskompisar men jag och syrran åkte med våra barndomskompisar aka old friendz never endz squad, haha. Den ena kompisen har vi känt sedan vi föddes och den andra lärde vi känna på lågstadiet och sedan dess har vi 4 varit så himla tajta. Många som åker till Grekland som studentresa åker oftast till Rhodos men vi chansade på ett ställe som hette Parga som ligger på fastlandet. Ingen av oss hade varit där innan men vi ville mest komma ifrån allt o alla och bara njuta och ta det lugnt, vilket stället såg ut som att vara också, ett lugnt paradis. Och det var det också. När vi hade landat var det tyvärr jättedåligt väder med ösregn och åska, vilket fick oss att bli lite panikslagna då vi ville komma ifrån det vädret som vi har hemma.. Bussresan från flygplatsen tog lite över 1 timme och vi körde på berg med smala vägar när det ösregnade och åskade. Var så jäkla rädd då busschauffören inte ens kunde se ut för att regnet tog upp hela rutan men som tur hade han kört den vägen ganska många gånger, så han kunde nog köra i sömnen haha.

När vi väl hade kommit fram hade det slutat regna åtminstone för en stund och vi slapp springa till hotellet. Vi hade bokat ett hotell som låg på stranden och det var verkligen sååå fint hotell. Det var inget typiskt hotell med massa våningar utan bungalows/hus med endast två våningar och vi fick två rum på andra våningen precis bredvid varandra. Första dagen fick bli en lugn dag då vi var trötta från flyget och vädret var ändå dåligt, så det fick bli en snabb tur till själva staden/hamnen och middag! De andra dagarna (när vädret var superbra!) bestod av att bada och sola, käka och sedan gå upp på rummet och fixa till sig för att gå till stan och käka middag. Parga är inte alls stort, utan skulle nog kalla det mer en by än stad men den har ändå väldigt mycket att erbjuda. Det fanns jättemånga restauranger att välja mellan och jag som då var vegetarian (är pescetarian nu) hade inga problem med att hitta veggomat där. Dessutom var alla greker så himla trevliga där! Egentligen är typ alla greker så himla trevliga (iallafall på de ställena jag har varit på) och när de är glada blir resan bara bättre haha.

Någon dag gick vi på upptäcksvandring och skulle promenera runt/upp på ett berg. Jäkligt kul var det i början och vi fick se så himla fina vyer ut över havet och naturen. Men när vi hade gått i 1 timme och insåg att vi bara hade gått typ 1/3 del så ångrade vi väl oss lite. På vägen såg vi människor som hade ställt sina tomma vattenflaskor på staketen och någon hade lämnat kvar några vattenflaskor, precis som att man var i någon värsta öken haha. Men kul var det! En dag åkte vi även ut på en båttur till två olika stränder, en speciell flod och in i en grotta. Det var en väldigt liten båt och jag tror vi hade haft det roligare på en större båt som våra grekiska kompisar jobbade på, men i slutändan var jag ändå supernöjd med dagen! Min syrra och min ena kompis blev även sjuka och de tre-två sista dagarna av veckan var inte alls kul för dem.. Vi vet inte varför de blev sjuka, om de kanske hade ätit något och fått i sig nåt dåligt. Den ena fick iallafall åka in till doktorn 2 gånger för att få medicin så det var jättesynd.

Men annars var jag suuuupernöjd med resan och jag kände inte alls för att åka hem. Ingen av oss kände oss klara där, utan hade velat stanna några dagar till.. men men, man kanske kommer tillbaka till Parga någon gång! Rekommenderar verkligen stället till alla. De som vill ta det lugnt kan ta det lugnt, de som vill hitta på olika saker kan göra det, då det fanns båtar som hade dagsutflykter varje dag osv. Om man vill festa kan man göra det också. Det fanns kanske 5 nattklubbar där så det finns ändå nattliv på lilla Parga!

Tredje favoritmoment är i augusti när jag och syrran fyllde 19 år och vi i familjen firade det med en liten kryssning från Stockholm, via Öland och Finland och sen till slutdestinationen Tallinn, Estlands huvudstad. Att fylla 19 är inget speciellt egentligen men det var en jättemysig liten resa vi gjorde. Vi körde bil upp till Stockholm tidigt på morgonen och sedan lämnade vi bilen vid båtarna. Vår kryssning hette MS Gabriella (<3) och vi fick två jättemysiga utsideshytter. Det var första gången som jag åkt en kryssning (där man sover över) och det var riktigt speciellt att lägga sig och sova när man var mitt ute på havet och sen vakna upp i ett annat land. För att vara en liten kryssning så hade den ändå mycket att erbjuda; olika restauranger, shopping, stort soldäck, nattklubb, shower för mindre osv. Via den här kryssningsbolaget hade vi inbokat 2 nätter på ett stort hotell i Tallinn. Jag hade inte direkt några stora förväntningar när det gällde Estland, men just huvudstaden var så himla mysig.

Trots att Tallinn är en ganska liten och gammal huvudstad så hade den ändå en hel del att erbjuda! Gamla stan hade mycket restauranger, lite shopping och det var kul att kolla in den gamla arkitekturen. Utanför den gamla stan (det är precis som Gotland med en mur runt om) så fanns det hop on, hop off bussar som gick genom hela Tallinn. Självklart åkte vi på en sådan då det är så himla smidigt och man tjänar på det mer än att åka taxi. Vi fick höra en hel del historia om stället vilket var superintressant (Älskar historia, hur det var förr osv) och vi fick hoppa av på olika ställen om vi ville. Vi hoppade av där det fanns ett shoppingcenter och skulle se vad Tallinn hade att erbjuda när det gällde shopping. Helt ok var det! Handlade en del men inte så jättemycket för det var inte så många butiker som föll mig i smak, men om man vill åka någonstans för att handla billigt så är Tallinn ett bra exempel!

Trots att det var en liten resa på 3 dagar så hann vi ändå med mycket. Rekommenderar verkligen Tallinn om man vill åka ifrån några dagar och bara ta det lugnt, gå runt i staden, äta gott och handla billigt! Plus älskar jag att åka på resor med familjen så var jätteglad att vi gjorde detta och komma bort från vardagen ett tag.

...Och det sista favoritmoment under 2016 var när jag och mina kompisar åkte till Barcelona i 4 dagar (31e-3 december). Barcelona har alltid varit en sådan stad som jag har velat åka till ända sedan jag har varit mindre. Jag kommer ihåg när Cheetah Girls (aka min favoritfilm då och nu hihi) åkte till Barcelona och jag blev helt kär. Självklart var det en film och allt ser extra bra ut då, men det bara kändes som en rolig stad som hade mycket att erbjuda! Och fel känsla hade jag inte, herregud vilken livlig stad det är och som verkligen passar för allt och alla.

Barcelona är en väldigt stor stad och det känns som att allt ligger väldigt centralt, vare sig vart du bor. Vi bodde på MH apartments vilket låg bara 15 minuters promenad till de populära shoppinggatorna. Shoppingen i Barcelona var förvånatsvärt bra (inte jättebilligt) men det fanns många affärer som man kunde välja mellan! Det som jag också var väldigt taggad på var att se all speciell arkitektur som de har i Barcelona. Min lärare under högstadiet kunde aldrig sluta prata om hur fantastiskt coola hus och byggnader de har där, så det var verkligen coolt att kunna se de i verkligheten och inte på bilder! De fanns lite utspridda i staden, men de flesta fanns runt shoppinggatorna. Om man dessutom följde hela den stora shoppinggatan så ledde det ända ner till hamnen vilket var skönt så man slapp gå till vänster och höger, upp och ner haha. Hamnen var riktigt fin med stora lyxiga båtar, ett antal olika restauranger man kunde välja mellan och den fina utsikten över stranden/havet. Vi valde att gå till Surf House, vilket låg precis bredvid stranden. De är väldigt kända för sin brunch/lunch där så vi valde deras gudomliga hamburgare och mojitos. Bra blandning eller hur? ;-)

En dag åkte vi även upp till Parque Guell som är känd för sin vackra park och arkitektur. (Eller för mig som visste att Cheetah Girls hade spelat in där hehe). Vi trodde dock inte att det skulle kosta att gå in till byggnaderna så vi gick bara i parken. Det kändes verkligen som att man gick där i juni månad med solen stekande på en och alla gröna och blommiga växter där. Riktigt fin park som jag rekommenderar att åka till! Sen tog vi taxin ner till den stora kyrkan Sagrada Familia och kunde bocka av den på sin lilla lista. Så coolt att se den i verkligheten och att beundra alla smådetaljer! Vi besökte även Bercolonas Katedral som också var väldigt fin.

Vill inte att detta inlägg om Barcelonas ska bli hur långt som helst haha, så tänkte skriva lite andra snabba tips på att göra/besöka i Barcelona: Prova på hur de lever! Vi pratade med en spanjor på hotellet som sa att de alltid äter middag efter kl 21, så vi provade att göra det. Mest för att Barcelonas uteliv börjar bli mer livligt då. Vi åt bland annat den typiska spanska maten Tapas som var väldigt kul! Att äta vegetariskt/pescetarianskt var inte alls svårt heller. Uteliv; Espit Chupitos, en shotbar i Barcelona som har hundratals olika shots och drinkar att välja mellan! Inte jättestort ställe, utan passar bättre om man bara vill sitta ner och ta någon drink med sina vänner. Matmarknaden La Boqueria Mercat; Det fanns massor att välja mellan; crepes med nutella, olika smoothies, frukter och bär, fisk, kött, bröd osv. En mysig matmarknad nära hamnen!

I övrigt är jag supernöjd med resan till Barcelona! Det enda negativa var att jag hade en hemsk förkylning som gjorde att jag mådde väldigt dåligt och hade inte energin/orken till att göra allt för mycket. Kan vara för att jag senare fick veta att jag hade blodbrist, så det var nog mycket av det som fick en att bli väldigt trött snabbt.